Samenwerking en verkoopanalyses zijn van groot belang bij het maken van een winstgevende menukaart. De keukenbrigade kan je na een avond namelijk precies vertellen wat het vaakste over de toonbank gaat. Hetzelfde geldt voor het personeel achter de bar. Zij kunnen je inzicht bieden in welke drankjes er het beste verkopen. Deze informatie is cruciaal om je menu eventueel bij te kunnen sturen. Dit wordt ook wel menu engineering genoemd. Belangrijk is ook om te weten wat de kostprijs is van elk product. Bij het bepalen van je verkoopprijs moet je letten op je locatie, je bereikbaarheid en je concurrenten. Zo schrik je geen mensen af door te hoge prijzen. Ook hygiëne speelt een belangrijke rol in de horeca. Meer over de hygiënecode voor de horeca lees je hier.
Rendementsverhoging creëren
Als horecaondernemer is een belangrijk onderdeel het genereren van winst. Hierdoor kan jij je bedrijf draaiende houden. Bij menu engineering draait het dan ook voornamelijk om rendementsverhoging. Er zijn meerdere manieren waarop je dit kunt bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar hoe jouw dranken en maaltijden het doen bij de gasten. Gerechten die niet vaak worden besteld kun je wellicht aanpassen, zodat ze vaker besteld zullen worden. En ook gerechten die juist vaak besteld worden, kun je wellicht in prijs iets verhogen zodat je er net wat meer aan verdient. Op deze manier maak je een winstgevende menukaart. Ook meer over de hygiënecode voor de horeca leren zal je restaurant goed doen.
De hygiënecode
Je HACCP op orde krijgen is ook heel belangrijk. Dit draait namelijk allemaal om de voedselveiligheid van jouw restaurant. De hygiënecode is heel belangrijk. Koken in een vieze keuken is dan ook een afknapper voor je gasten. Meer over de hygiënecode voor de horeca vind je bij horeko. Houd hier voldoende rekening mee. Niet alleen voor de gasten is een schone keuken aangenaam, maar ook voor je personeel.